Neexistují velké problémy, jen neporozumění v daných situacích a špatné závěry. To byl i případ mladé teenegerky, která podle vyjádření pedagogické-psychologické poradny „trpí“ ADHD. Její chování bylo značně problematické zvláště ve škole. V domácím prostředí se chovala klidně a celkem úměrně svému věku.
Při prvním seznámení jsem ihned odtušila, že dívka se v mé společnosti necítí pohodlně. Stále někde odbíhala a čekala na to, co mi o NÍ řekne její máma. Často v těchto situacích raději rodiče volí pomoc, podporu rodinného konzultanta než odbornou pomoc psychologa či psychiatra. Ale i tak rodiče komunikují formou výpovědi diagnóz a zpovědí. Stejně tak i maminka dívky – odvyprávěla mi všechno, co se stalo od doby odchodu otce a jak se s tím její dcera sžívá. Plakala a sdělila mi, že neví jak dál, neví si rady, protože dcera ve škole zlobí, je neustále v ředitelně a při posledním incidentu, rvačce, byla zavolána i policie.
Celé sezení jsem postavila na matčině větě, že si neví rady a neví jak dál. Pochopila jsem, že je to častá věta, kterou doma používá před dcerou, a proto se tato věta stala programem právě i pro dceru. S dívkou jsem si dala samostatné sezení bez účasti maminky. Seznamování a odblokování nejistoty z její strany trvalo nějakou dobu, nicméně po čase se dívka uklidnila a odvyprávěla mi svou část příběhu.
Nevěděla si rady v případě verbální šikany. Ostatní děti ji zraňovaly tím, že ji častovaly jménem „opuštěný sirotek“, hodnotily její oblečení, rozhazovaly její věci ze stolu. Dívka na toto nejprve reagovala mlčením, později nadávkami, vyrušováním a nakonec násilím. Pochopila jsem, že je to její obrana před smutkem a před pravdou, že ji otec opustil a nekomunikuje s ní.
Pomocí technik – vyber si 3 možnosti, kalibrace vnitřního hlasu a „sochání“ minulých zážitků – pochopila, že si v dané situaci umí poradit. Pochopila, že odchod otce není její chybou a nemusí se za to stydět. Někdy mi zavolá a její hlas je radostný nebo neutrální. Její sebevědomí vzrostlo a věřím, že z ní vyroste žena, která najde klid a jistotu.